Best of IDFA 2022 on Tour

IDFA On Tour komt in 2023 naar Aan de Slinger met een fantastische selectie aan documentaires. Drie prijswinnende films die door de jury’s van IDFA 2022 zijn bekroond om hun uitmuntendheid, omdat ze urgente verhalen vertellen of omdat ze je op een bijzondere manier raken. Dat is The Best of IDFA on Tour: een uniek programma met films die je kijk op de wereld zal veranderen. 

Programma
11.00 - 12.35  Paradise (88 min)
12.35 - 13.15  Lunchpauze (separate ticket)
13.15 - 15.10  Journey (113 min)
15.10 - 15.30  Thee/koffiepauze 
15.30 - 17.30  Apolonia, Apolonia (116 min)

De documentaires zijn Nederlands ondertiteld.


Tickets IDFA
De tickets voor IDFA on Tour kosten € 28,50. Hiervoor krijgt u het programma met de drie films en (alleen in Houten) één drankje inbegrepen. Bij aankomst in het theater ontvangt u een consumptiebon. Het is niet mogelijk om losse tickets voor een van de documentaires te kopen, tickets worden alleen voor de Tour als geheel verkocht. U bent vrij zelf te beslissen later aan te sluiten (in een pauze, niet tijdens een film!) of eerder weg te gaan.

Lunch
In de lunchpauze kunt u gebruik maken van de lunch in het theater (separate ticketverkoop, klik hier) of u kunt even thuis gaan lunchen.

VIP Bankgiro Loterij Actie
Ook dit jaar werkt IDFA weer samen met de VriendenLoterij. Bent u lid van de VriendenLoterij dan bent u in het bezit van een VIP kaart. Hiermee ontvangt u € 5,- korting op de ticketprijs (€ 23,50) voor maximaal twee tickets per pashouder. Kaarten reserveert u via 030 - 63 51 024 of info@aandeslinger.nl. Tot uiterlijk vrijdag 10 februari 12.00 uur. Op de dag zelf betaalt u de kaarten aan de theaterkassa.


Meer informatie over de documentaires:

PARADISE (88 mins)
Regisseur: Alexander Abaturov 
Komt uit: Frankrijk, Zwitserland (2022)
Winnaar IDFA Award for Best Cinematography (International Competition)

Een hittegolf in Siberië leidt tot enorme bosbranden. Dorpsbewoners slaan de handen ineen om het vuur te bedwingen, door hen De Draak genoemd. Visueel sterke film over het inferno dat klimaatverandering kan veroorzaken.

In de zomer van 2021 leidt een uitzonderlijke hittegolf in Jakoetië, het noordoosten van Siberië, tot enorme bosbranden. Op de eindeloze taiga ligt het dorp Shologon, gehuld in oranje rook en zwarte as. Het bos staat in brand en de vlammen naderen snel.

Van de regering hoeven de oorspronkelijke bewoners geen hulp te verwachten. Want Shologon ligt aan de rand van de ‘Controlezone’, de officiële term in de Russische wet voor afgelegen of dunbevolkte gebieden waar de autoriteiten niet verplicht zijn om natuurbranden te bestrijden, als de kosten om ze te blussen groter zijn dan de geschatte schade. Aan hun lot overgelaten slaan de bewoners de handen ineen.

Deze visueel sterke film is gelardeerd met een Jakoet-sprookje over de wind die over de heilige berg blaast. Een oud verhaal dat nu akelig actueel is, omdat diezelfde wind nu vooral de vlammen dichterbij brengt. De camera gaat met de mannen mee het vuur in, door hen De Draak genoemd, als ze proberen de vlammen te bedwingen. De klimaatverandering gaat in de poolgebieden sneller dan waar dan ook, met dit inferno als krachtig visueel bewijs.


JOURNEY THROUGH OUR WORLD (113 mins) 
Regisseurs: Petra Lataster-Czisch, Peter Lataster
Komt uit: Nederland (2022)
Winnaar IDFA Award for Best Dutch Film (Dutch competition) en Best editing (International Competition)

Het eerste coronajaar door de ogen van documentaire-veteranen Petra en Peter Lataster, die liefdevol de camera richten op hun gekrompen wereld. Hun kalme verslag vangt het wonderlijke van deze unieke historische periode.

Sporten met flessen als gewichten. Goede vrienden die je spreekt via videobellen, en dan na een uur samen moeten beslissen of je een nieuwe zoomlink aanvraagt. Plots die twee kraaien in de tuin opmerken. Door corona kromp de wereld van het documentaire-echtpaar Petra en Peter Lataster. Toen de lockdown kwam, richtten zij de camera op zichzelf, op de natuur in hun tuin en op hun buren.

Journey Through Our World is minder een egodocument dan een herkenbare schets van die wonderlijke historische periode. Waarin de wereld tot stilstand was gekomen en de tijd, soms onbarmhartig, doortikte. Er is die kalmte waarin de dagen zich aaneenrijgen, en de aandacht opeens gevangen kan worden door een traag glijdende slak in de tuin. Er is de angst voor een onbekend virus. En ondertussen voeden de kraaien gewoon een jong op. Een dierbare vriendin blijkt ongeneeslijk ziek, en sterft. In al die tijd is er één constante: de tedere relatie van het echtpaar en hun liefdevolle blik op de wereld om hen heen.


APOLONIA, APOLONIA (116 mins)
Regisseur: Lea Glob 
Komt uit: Denemarken, Polen, Frankrijk (2022)
Winnaar IDFA Award for Best Film (International Competition)

Portret van de kunstenaar als jonge vrouw. Apolonia is getalenteerd, maar is dat genoeg om door te breken in de kunstwereld? Een indrukwekkende film die dertien jaar bestrijkt uit een allesbehalve doorsnee leven.

Een sprookjesachtig bestaan leidde Apolonia Sokol in de ogen van de Deense filmmaker Lea Glob, toen zij haar in 2009 voor het eerst portretteerde. De getalenteerde Apolonia werd geboren in een undergroundtheater in Parijs en groeide op in een kunstenaarsgemeenschap – het ultieme bohemien bestaan. Als twintiger studeert ze aan de Beaux-Arts de Paris, een van de meest prestigieuze kunstacademies van Europa. Door de jaren heen keerde Lea Glob telkens weer met haar camera bij de charismatische Apolonia terug en ontstond een bijzondere band tussen de twee jonge vrouwen.

Het resultaat is dit dertien jaar omspannende, fascinerende portret van een jongvolwassen vrouw die haar plek zoekt in de (kunst)wereld. Apolonia is overtuigd van haar talent, maar heeft het niet altijd makkelijk. Sprookjes bestaan niet; een vrouwelijke kunstschilder moet meer opgeven en heeft meer te overwinnen dan een man, is een van de lessen die Apolonia leert. Dat geldt ook voor haar vriendin Oksana Shachko, een van de oprichters van de feministische actiegroep Femen, met wie ze lang samenwoont. Apolonia’s veerkracht wordt flink op de proef gesteld.

“Good cinematography is not just about capturing a pretty picture; it can go beyond the obviously stunning image to get close to the subjects and strike the right balance between locations, characters, and the sheer scale of a disaster. From this visual juxtaposition emerges the power of the film portraying the most urgent and timely concern of our planet earth.”
Jury International Competition over Paradise
“This film captures the smallest details in an ordinary daily life during an extraordinary time. It uses repetition, rhythm, irony, emotions, and tragedy to give us a sharp picture of a particular slice of society without any need for overt commentary. It illustrates perfectly how editing is the nerve of the battle in documentary cinema.”
Jury International Competition over Journey Through Our World
“This film has characters who breathe life and take us on a journey, opening us up to the worlds of culture and art, of business and politics, of the mechanics of a success story. It is infused with love.”
Jury International Competition over Apolonia, Apolonia

Meer van ons programma

Pianocafé
  • Houten Presenteert

Pianocafé

Houtens Muziek Collectief

Zaterdag 12 november 20:15u
Triangle of Sadness
  • Film
  • Februari Filmmaand

Triangle of Sadness

Met: Woody Harrelson, Charlbi Dean, Harris Dickinson

Zondag 5 februari14:00u
Prins Bernhard Cultuurfonds K.F. Hein Fonds Rabobank Stumpfl MKB schoon Platform Maatschappelijk Ondernemen Houten Provincie Utrecht